El Gobiernu d’Asturies llogró l’aprobación del primer presupuestu de la llexislatura y el más eleváu de la hestoria, dotáu con 6.348 millones, p’arrancar la década del cambéu. El blindaxe del estáu de bientar y l’orientación inversora son les traces más acusaes del testu alcordáu pol Executivu d’unidá progresista.

El plenu de la Xunta Xeneral aprobó güei les cuentes pa 2024, sofitaes polos diputaos del grupu mistu: Covadonga Tomé, de Podemos, y Adrián Pumares, de Foro, y colos votos en contra del Partíu Popular y Vox. Este ye’l quintu presupuestu que saca adelantre’l gabinete presidíu por Adrián Barbón, tres l’aprobación consecutiva de los cuatro del pasáu mandatu.

Dalgunos de los principales datos d’esti primer presupuestu de la llexislatura son los siguientes:

  • Una inversión social de 4.107 millones, equivalente al 64,5% del total.
  • Un capítulu inversor de 993 millones, 72,7 más qu’en 2023. Ye la cantidá más alta dende 2009.
  • Una dotación de 298 millones correspondiente al Mecanismu de Recuperación y Resiliencia (MRR) y otra de 41,4 del Fondu de Transición Xusta.

Les cuentes consoliden la vía fiscal asturiana, con novedaes nes deducciones enfocaes a les clases medies y trabayadores. Estes meyores van tener incidencia nes polítiques demográfiques escurríes para ayudar a les families y combatir el despoblamientu. Dalgunes d’elles detállense de siguío:

• Aplicación de la política d’impuestos cero al suelu rural, que va beneficiar a les tresmisiones en vida de suelu rústicu y esplotaciones agraries y forestales. L’oxetivu ye favorecer la continuidá de l’actividá y la fixación de población.

• Estiende de la deducción pa families numberoses. Col nuevu presupuestu van pasar a ser consideraes families numberoses toles que tengan dos descendientes. Hasta agora, el mínimu son trés.

• Dobla la deducción pol cuidu de fíos, siempres que nun superen los 25 años: la cuantía va pasar de 300 a 600 euros dende’l segundu fíu. Al igual que la midida anterior, refuerza’l respaldu a les families.

• Ampliación de les deducciones para quien treslladen la so casa fiscal a Asturies por motivos llaborales. A partir de 2024, va aplicar a cualquier tipu d’actividá. El propósitu ye atraer trabayadores y afitar población como parte de la estratexa de retu demográficu.

• Ameyora delles deducciones rellacionaes cola vivienda habitual. Cuando se trate de la compra de vivienda protexida o en conceyu en riesgu de despoblación, la deducción va tomar tolos años nos qu’haya gastu, y non yá l’exerciciu nel que se realizó l’alquisición. Per otru llau, tamién s’aumenta la deducción por alquiler de vivienda pa menores de 35 años.

• Inclusión d’un beneficiu fiscal para les persones que reciben ayudes o sovenciones del Principáu por carecer esclerosis llateral amiotrófica (ELA). Esti beneficiu va neutralizar l’impactu de l’ayuda na cuota del IRPF.

Otros datos relevantes del presupuestu son los siguientes:

Sanidá: cuatro de cada diez euros. Nel ADN del gobiernu d’unidá progresista ta la defensa del estáu del bientar. En concretu, les polítiques de salú suman 2.346 millones. En términos porcentuales, casi cuatro de cada diez euros de los presupuestos. Esti capítulu contempla la dotación de 32 millones pa siguir cola ampliación del Hospital de Cabueñes.

Educación: gratuidá de la rede de 0 a 3. Les polítiques educatives algamen 1.063 millones. Destaca l’apueste pola rede d’escueles infantiles, que va pasar a ser gratuita a partir del próximu cursu. Amás, van crease los primeros 31 centros de 0 a 3 de titularidá autonómica en 30 conceyos. En total, dambes midíes van suponer 31,5 millones. Al tiempu, la conseyería va prosiguir les sos inversiones n’equipamientos como los institutos Rey Pelayo (Cangues d’Onís), La Corredoria II y La Florida (dambos n’Uviéu) o’l colexu Nuevo Roces, en Xixón. Anguaño inclúyese, amás, una partida presupuestaria específica pa encetar l’acosu escolar.

• Universidá: 171 millones. El presupuestu va dexar siguir l’aplicación del contratu programa, que garantiza la suficiencia financiera de la institución académica.

• Polítiques sociales: 697 millones. Na repartida de recursos destaquen 34,8 millones destinaos al serviciu d’ayuda a casa. Tamién s’alza la partida dedicada al plan alcordáu colos conceyos, que va algamar los 32,1 millones.

• Vivienda: 98 millones. Les polítiques de vivienda van concentrar 98 millones. D’ellos, 2,5 van dedicase a la rehabilitación del parque públicu.

• Urbanismu: el presupuestu destináu a les polítiques de fomentu de les actividaes urbanístiques xube a 3,1 millones mientres que’l relativu a la ordenación del territoriu va ser de 2,7 millones.

• Mocedá/LGTBI. Les polítiques en materia de Mocedá van disponer de 3 millones y les correspondientes a diversidá sexual y derechos LGTBI van cuntar con 2,9.

• Empléu: 150 millones pa reforzar les polítiques d’insertamientu llaboral. La Conseyería de Ciencia, Empreses, Formación y Empléu va dedicar más de 150 millones a modernizar el Serviciu d’Empléu (Sepepa) y aplicar les polítiques actives d’empléu. Tamién va disponer de recursos p’abrir una oficina económica y comercial en Madrid y potenciar l’atracción d’inversiones.

• Autónomos. Va desenvolvese la tarifa rural, que va tener como oxetivu cubrir el 40% de la cuota mínima a los autónomos que vivan y tengan el so negociu en conceyos de menos de 3.000 habitantes.

• Investigación y desenvolvimientu tecnolóxicu: 53,4 millones. El fomentu de la I+D+i va ser una prioridá pa Ciencia. El programa d’investigación y desenvolvimientu tecnolóxicu va cuntar con 53,4 millones. Les convocatories pa l’atracción y retención de talentu van disponer de 22 millones.

• Estensión de la tarxeta CONECTA. En materia de tresportes, el presupuestu va centrase en reforzar la tarifa plana CONECTA, que dexa viaxar de forma ilimitada en tresporte públicu por 30 euros al mes. El programa de movilidá rural o la estratexa de conectividad aérea son otres dos prioridaes, xuntu col programa d’inversiones que favorez una completa renovación de les principales carreteres de la rede autonómica, con especial atención al suroccidente, la exa del Navia o la contorna oriental.

• Prevención de quemes. El presupuestu preve’l desenvolvimientu de nueves estratexes, tanto al traviés del Fondu de Prevención Municipal como por aciu un programa d’inversiones específicu. Les cuentes recueyen una tresferencia de capital de 4,5 millones pa convenios colos conceyos empobinaos a la execución d’infraestructures rurales y defensa contra quemes. A lo llargo de la llexislatura, esti oxetivu va cuntar con 18 millones.

• Saneamientu ganaderu: 6,6 millones. Los recursos destinaos a la campaña de saneamientu, xuntu cola vacunación gratuita de la cabana contra la enfermedá de la llingua azul van suponer un desembolsu de 6,6 millones.

• Más sofitu a los conceyos. El sofitu a los conceyos traducir na medría del Fondu de Cooperación Municipal, que pasa a ser de 10 millones.

• Transición ecolóxica. Destaca’l llanzamientu de siete nueves llinies d’ayudes pa pymes y grandes empreses financiaes pol Fondu de Transición Xusta, que van movilizar 27 millones. Aparte, dientro del ámbitu de la enerxía, van destinase 150.000 euros al desenvolvimientu de les Oficines de Tresformamientu Comuñal pa fomentar la creación y el desenvolvimientu de comunidaes enerxétiques, per parte de la ciudadanía, les pymes y les entidaes locales.

• Xestión de l’agua. Les partíes para la xestión integral del ciclu de l’agua inclúin trés millones pal tresformamientu de la depuradora de Villaperi, n’Uviéu, enfocada a la economía circular y l’enerxía anovable.

Promoción d’Asturies: 4 millones para aprovechar l’impactu del AVE. El proyectu inclúi 4 millones pa promocionar Asturies como destín turísticu a nivel nacional. La campaña va aprovechar la conexón a l’alta velocidá ferroviaria p’atraer visitantes.

• Emigración: puesta en marcha del Plan RetornAS. El capítulu d’Emigración va aumentar el so presupuestu en más d’un millón pa la puesta en marcha del Plan RetornAS, col fin de facilitar el regresu de población emigrante. Les ayudes pa la torna van pasar de 100.000 a 500.000 euros, y van tener creitu ampliable.

• Cultura. La Viceconseyería de Cultura, Política Llingüística y Deporte aumenta en 275.000 euros l’aportación al Muséu de Belles Artes el mesmu añu nel que se van empecipiar les obres para la so ampliación.

Deporte: más sofitu a los clubes. El presupuestu aumenta a un millón les ayudes pa los clubes d’altu nivel. Aparte, va disponer una nueva llinia de sovención pa fomentar el deporte base dotada con 100.000 euros. Tamién va impulsar los Xuegos Deportivos, con 620.000 euros.

• Xusticia: nueves sedes. El presupuestu acuta 100.000 euros pa ellaborar l’anteproyectu d’unificación de sedes xudiciales d’Uviéu. Dientro del capítulu d’infraestructures, destaquen los 1.250.000 euros previstos pa la see xudicial de Cangas del Narcea.