Siete años dempués del rodaxe d’Hotel Asturies, la productora asturiana De la Piedra vuelve impulsar una película que documente la realidá del momentu del cine asturianu. El nuevu filme, segunda parte del empobináu por Ramón Lluís Bande en 2018, caltien tantu’l dispositivu formal como los oxetivos fundamentales: dexar prindada nel tiempu la presencia asturiana na correspondiente edición del Festival Internacional de Cine de Xixón (FICX), nesti casu’l númberu 62, y convidar a un grupu de cineastes a xenerar una reflexón colectiva abierta a distintes sensibilidaes sobro l’estáu de la cuestión.
El directores convidaos pol filme, con un ampliu arcu d’edaes, son los cuatro que compiten nes secciones oficiales, númberu inéditu na hestoria del cine asturianu: Pablo Casanueva, con Lluna en Retueyos; Alicia Moncholí y Diego Flórez, con Campolivar y Xuna lluz, respectivamente, en Curtiumetraxes Oficial, y el mesmu Bande, con Retaguardia en Albar. Tamién otros cineastes con presencia n’otres secciones del festival: Álex Galán, con Territory; Maryam Harandi, con La palmera; Sergio Montero, unu de el directores de Trés homes nun pueden despintase so la tapa d’un pucheru; Omar Tuero, con L’escaezu de -yos piedres; Ana G. Argüelles, con Festina Lente, o Manuel García Postigo, con Montiana. Ente horros y chimenees.
Nesta ocasión, el director del proyectu ye Tito Montero, unu de los cineastes entrevistaos na primer película, que caltuvo dende entós xuna intensa actividá cinematográfica de reflexón sobro’l paisaxe y el territoriu. Nesta edición del certame, el ceador uvieín forma parte del Xuráu Tierres en trance, la competencia internacional na que participó en 2022 col so últimu llargumetraxe, Filos –Premio DAMA al Meyor Guión de Película Española del 60 FICX y Premiu del Públicu a la Distribución na so sección–.
El dispositivu: la puesta n’abilsu, cineastes énte la cámara
El rodaxe herieda la forma propuesta por Ramón Lluís Bande na primer parte. El director xixonés esplegó en payares de 2018 un particular dispositivu cinematográficu nuna habitación del Hotel Asturies –icónico establecimientu hoteleru, asitiáu na Plaza Mayor xixonesa, que José Luis Garci yá utilizó como localización en Volver a empezar–. Ellí, nueve directores asturianos que participaben con dalguna película na 56 edición del FICX opinaron, en soledá énte la cámara –lo que Bande denominó como «puesta n’abilsu»–, sobre la posibilidá d’esistencia d’un cine asturianu, los sos retos y característiques.
Aquel esperimentu zarra un invitáu ayenu a la realidá asturiana, un versu llibre, el cineasta Javier Rebollo. Ye esi final ye’l que toma como puntu de partida’l filme Montero pa esta segunda parte: «Al mio entender, Rebollo ufiertó la idea más coherente sobro la tema: una cinematografía propia namá puede esistir si lo fai frente a otres. O esiste frente al cine español, inclusive frente al otru cine español, o ye cine español. Una afirmación cenciella, d’una contundencia inapellable, na llínea de la reflexón d’Adornu: “l’arte namás ye en relación cola so otru; l’arte ye pleitu contra’l so otru”».
El dispositivu escurríu por Bande dialogaba, conscientemente humilde dende la diferencia y la distancia, con Room 666 –la película que Win Wenders rodó mientres el Festival de Cannes de 1982 y na que cineastes como Antonioni, Godard, Fassbinder, Herzog, Hellman o Spielberg, qu’esi añu participaben nel certame, esponíen les sos idees sobre l’inciertu futuru del cine tres la eclosión de la televisión y el vídeu–.
Dientro d’una investigación sobre un cuartu de sieglu de cine asturianu
El filme entra tamién dientro de la órbita d’investigación doctoral qu’el mesmu Montero ta desenvolviendo na Universidá d’Uviéu: La construcción del cine asturianu a empiezos del sieglu XXI. L’oxetu d’estudiu son el conxuntu de películes de non ficción producíes n’Asturies nos cinco últimos llustros que compartan llinies d’ataque formal y esmoliciones étiques y estétiques similares o, cuantimenos, identificables y comparables. Cintes que, na so mayoría, trabayen el llinguaxe cinematográficu dende una perspectiva cultural non mercantilizada. Un perfil qu’apunta un enclín posible y que, per otru llau, ye’l que consiguió xenerar un focu atención nos últimos años y, inclusive, reconocencia internacional.