El Principáu súmase a les celebraciones al rodiu de la figura de Santiago Ramón y Cajal con una amuesa de fotografíes que’l Nobel de Medicina realizó n’Asturies ente los últimos años del sieglu XIX y el primer terciu del XX y que nunca s’espunxeron al públicu. La esposición Añu Cajal. Una mirada sobre Asturies ufierta una visión d’una de les facetes del científicu más innovadores: la fotografía.

Santiago Ramón y Cajal (1852–1934), Premio Nobel de Fisioloxía y Medicina en 1906 pol so trabayu sobro la estructura del sistema nerviosu, foi amás de científicu un polifacéticu humanista: artista, escritor y divulgador. La so pasión pola fotografía llevólu a investigar, esperimentar y anovar nel arte de la imaxe.

Esta esposición inclúi nueve fotografíes vencíes pol Legáu Cajal-Institutu Cajal, del Conseyu Cimeru d’Investigaciones Científiques (CSIC), pertenecientes al arquivu d’imaxes que se caltienen del científicu y asignaes a Asturies, anque ensin datar.

Ciencia arrexuntó esti material y hai documentado delles de les feches nes que’l Nobel pasaba temporaes de branu n’Asturies, dende finales del sieglu XIX hasta principios de los años trenta.

Nel Principáu esfrutaba de la so afición al mar y el monte, fundamentalmente en Llastres y Salinas, y viaxaba pola comunidá, con visites a Cuadonga, Cangues d’Onís, Llanes, Xixón, Uviéu, Les Regueres o Les Caldes. Dalgunos d’estos llugares y los sos habitantes quedaron inmortalizaos cola so cámara.

Les imaxes aconceyaes céntrense sobremanera nes dos primeres décades del sieglu XX. La más antigua asítiase en redol a 1895 y nella puede trate a Silveria Fañanás, esposa de Ramón y Cajal, cola basílica de Santa María la Real de Cuadonga al fondu, inda en construcción. Ye unu de los llugares que vuelve visitar y fotografiar n’otres ocasiones.

De les sos estancies branices en Llastres, antes de llograr el Premiu Nobel, caltiénense delles imaxes de moces recoyedores d’algues y de muyeres na sablera, lo mesmo que de la baxada al puertu coles redes tendíes. La ponte romana de Cangues d’Onís, antes de llucir la Cruz d’Asturies, o’l castiellu de Prioriu, en -yos Caldes, son otres de les instantánees que pueden contemplase.

L’amuesa reflexa tamién la práctica innovadora de Cajal na fotografía. Amás de ser pioneru de la creación d’imaxes en color, el neurocientíficu trabayaba con cámares estereoscópiques, coles que se xeneraba un efectu tridimensional na imaxe. La exhibición recrea precisamente esta forma de ver les imaxes estereoscópiques. Pa ello, ufierta una doble composición: per un sitiu, les fotografíes impreses de les plaques orixinales nes que quedaron afiguraes a principios del pasáu sieglu; por otru, un conxuntu de caxes de lluz que dexen reparar los paisaxes o semeyes con un efectu tridimensional al traviés d’unes gafes 3D de color.