La Universidá d’Uviéu presentó un mapa interactivu de les foses de la represión franquista que dexa conocer al detalle la distribución de los distintos enterramientos por conceyos. El mapa inclúi un total de 398 fueses distribuyíes en 62 conceyos asturianos nes que taríen soterraes, fundamentalmente, les víctimes de la represión franquista. Esta iniciativa forma parte de los socesivos proyectos d’investigación que lleva a cabu la universidá asturiana cola dirección de la profesora d’Hestoria Contemporanea Carmen García y que pretenden dar respuesta a la demanda social esistente na nuesa rexón no referente a la localización de los llugares d’enterramientu de combatientes, lo mesmo que de personar víctimes de paseos o execuciones mientres la guerra civil y la posguerra.

Villaverde destacó que la presentación de les resultaos d’esti mapa de foses ye un actu que dignifica a la mesma institución porque dexa refundiar lluz sobre unu de los episodios más escuros de la hestoria d’España. El rector añedió que la información contenida nel mapa resulta especialmente importante porque dexa comprobar, a golpe de clic, un trabayu, frutu del esfuerzu colectivu d’un grupu d’investigadores y mientres munchos años, sobre l’algame de la represión franquista na nuesa comunidá autónoma.

La profesora Carmen García señaló, a manera de considerancies previes, que ye necesariu faer constar que les grandes fueses de la represión franquista n’Asturies atopar nos campusantos d’Uviéu y de Xixón; tamién n’Avilés y en bona parte de les villes populoses d’Asturies. Nesti sentíu, y dáu l’eleváu númberu de persones executaes o pasiaes que fueron soterraes en diches fueses comunes, “optemos por unviar la consulta de los sos nomes a la Base de Datos de les víctimes de la Guerra Civil y de la represión franquista n’Asturies”, indicó.

Amás, la principal autora de la investigación alvirtió de que les foses que se recueyen nesti mapa correspuenden na so inmensa mayoría a la represión franquista, anque esiste una pequena parte de foses constituyíes por muertos en combate. Tamién quixo facer constar que “nun señalamos les foses productu de la represión republicana, yá que bona parte d’elles fueron desaterraes polos vencedores de la guerra”. Tamién recordó que la mayor fosa común de combatientes del bandu insurrectu ta nel Valle de los Caído,s a onde fueron treslladaos al rodiu de 3.500 restos de finaos procedentes de cementerios de guerra, como’l d’Uviéu.

El procesu de localización de les diverses foses comunes esistentes n’Asturies presentó una serie de dificultaes a la d’asitiales. Per un sitiu, que en numberoses ocasiones nun hai una referencia esacta del llugar d’enterramientu, “optemos por llindar l’usu del GPS, una y bones la zona a señalar yera, n’ocasiones, demasiao estensa, polo que resultaba más razonable asitiar el llugar siguiendo los puntos quilométricos d’una carretera, o bien, indicar la localización a partir del topónimu de la zona”, puntualizó.

La directora de la investigación añedió, amás, que nel procesu de recoyida de datos foi de “vital importancia la información llograda al traviés de les múltiples entrevistes realizaes; les fontes orales dexáronnos llegar a allugar un gran númberu de foses comunes; ensin el concursu de los testimonios de tantes persones estes siguiríen permaneciendo ocultes”, esplicó. Esclarió tamién que, dende la transición, y dacuando antes, produciéronse exhumaciones per parte de familiares, lo qu’implica que, n’ocasiones, hai foses que yá nun caltienen restos. De la mesma, la realización d’obres en llugares onde s’allugaben foses comunes traxo l’esfarrapamientu de munches d’elles.

Con al respective de la identificación de les persones soterraes nes distintes foses esistentes n’Asturies, Carmen García señaló que se basa puramente nes fontes que se citen en cada ficha: los testimonios orales, documentación d’archivu… “Obviamente, la información que s’apurre pudiera en dalgún casu presentar erros, pero’l llabor d’esti equipu d’investigación nun ye la exhumación de foses, sinón la so localización, paeznos razonable apurrir tola información percanciada al traviés de les fontes”. A lo último, señaló que la investigación dexó determinar el treslláu d’un importante númberu de finaos en combate, d’identidá desconocida, y pertenecientes casi toos al exércitu insurrectu, al Valle de los Caídos.